הנקה מא' עד ת'

החלטתך הראשונה והחשובה ביותר בתור אם טרייה היא האם להתחיל להניק. בוודאי רצות בראשך שאלות וחששות רבות: כמה פעמים ביום רצוי להניק? מהי התנוחה הנכונה ביותר להנקה? מה קורה אם התינוק לא מצליח לתפוס את הפטמה? ומהם בכלל יתרונותיה של ההנקה? על שאלות אלו ועוד רבות נוספות תעני במדריך השלם להנקה נכונה.

כמה אני אמורה להניק?

התשובה פשוטה: הניקי עד שהתינוק יפסיק לינוק. כאשר סיים התינוק לינוק בשד אחד דאגי שהוא ישהק ולאחר כמה דקות העבירי אותו אל השד השני. תמיד התחילי את ההנקה הבאה בשד מימנו סיים התינוק לינוק בפעם האחרונה. ככל שידרוש התינוק לינוק יותר כך גופך ייצר יותר חלב אז אל תחששי שייגמר החלב אם תניחי לו לינוק כרצונו . ישנם תינוקות אשר בימיהם הראשונים לאחר הלידה אינם יציבים: יום אחד ירצה התינוק לישון במשך כל היום ולמחרת ירצה כל היום לינוק. אם התינוק מרבה לישון במהלך יום מסוים העירי אותו לאחר כארבע שעות ותניקי בכל זאת, אך אם ביום מסויים התינוק מעוניין לינוק יותר אל תמנעי זאת ממנו. לאחר כמה ימים, או לעיתים כבר ביום למחרת, יתאזן המצב. אט אט יצור התינוק לוח זמנים לארוחותיו אך עלייך להיאזר בסבלנות. ישנם תינוקות המסוגלים לינוק כ-15 פעם ביממה ואף יותר, כאשר כל הנקה חלה לאחר זמן שונה.

הנקה היא דבר דינמי, לכן גם הגוף ערוך בהתאם. לעיתים תחושי בתקופות בו התינוק דורש הנקות תכופות וארוכות יותר. ישנם שלבים בתהליך הגדילה של התינוק בהם נדרשת לתינוק כמות גדולה יותר של חלב לכן הקפידי לנוח בתקופות אלו. גופך ירגיש בצריכת החלב המוגברת ובמהרה יגדיל את ייצור החלב ואז יחזור התינוק לשעות ההנקה הרגילות. תקופות גדילה מואצות אלו נמשכות כמה ימים וחלות בדרך כלל בגלאים שבועיים עד שלושה, חמישה שבועות ושלושה חודשים.

 אם תראי שהתינוק סיים לינוק והשד עדיין גדוש, סחטי חלב עד לתחושת הקלה אך לא יותר, כדי לא ליצור ייצור עודף של חלב. שימי לב- אם שני השדיים נשארו גדושים סימן שהתינוק לא סיים לינוק.

גודש בשד הוא גורם העלול להקשות על ההנקה. גודש עלול להופיע במשך כל תקופת ההנקה אך לרוב מופיע רק ביום השלישי עד לעשירי לאחר הלידה.                                                                      

ניתן למנוע גודש בשד על ידי נקיטת הצעדים הבאים:

הנקה מיד לאחר הלידה

הנקה תכופה במשך היום והלילה

אחיזה נכונה של השד

תנוחה נכונה של התינוק

הנקה ללא הגבלה כאשר מתרחשת אחיזה טובה של התינוק בפטמה.

 

אם נקטת בכל הצעדים, אך בכל זאת קיים גודש בשד אל תמהרי להשתמש במשאבת חלב. נסי קודם לסחוט את החלב בעדינות על ידי לחיצת ההילה והורידי את הבצקת בשד לפני ההנקה על ידי קומפרסים קרים של כרוב קפוא או טיטול קפוא על השד. תוכלי גם לעטוף את השד בעלי כרוב קרים למשך כחצי שעה, שלוש פעמים ביום, אך הזהרי לא להשאירם לזמן ארוך מדי כדי לא להקטין את ייצור החלב יתר על המידה.

במידה ושדייך עדיין גדושים ואת סובלת מכאבים רבים תוכלי לפנות למשככי כאבים (לפי הוראת רופא) ולמשאבת חלב. נסי לשאוב מעט ככל האפשר כדי למנוע ייצור חלב היגרום לגודש נוסף. שאבי רק עד אשר תחושי הקלה והפסיקי מיד.

 

כיצד תדעי שתינוקך תופס נכון את הפטמה?

הכאב שחל בעת תפיסת הפטמה נעלם תוך כ30- שניות.

חלק מההילה בפי התינוק ושפתותיו פסוקות ורחוקות זו מזו.

התינוק בולע לאחר כל יניקה.

גוף התינוק רפוי לאחר ההנקה.

במהלך ההנקה אגרופי התינוק הקפוצים משתחררים

כל כמה יניקות התינוק עושה הפסקה ואז שב לינוק ללא עזיבת הפטמה

לא נוצר שקע בלחיו המצביע על יניקות מהירות ושטחיות.

 

קשיים בהנקה:

אם תפיסת התינוק את הפטמה אינה נכונה, יכול הדבר לגרום לפטמות כואבות וסדוקות. הקפידי להניק בנוחות כאשר תינוקך מונח מול השד. תנוחות הנקה לא נכונות גורמות פעמים רבות לכאבים מפני שהתינוק לא תופס נכונה את הפטמה. השתדלי לשנות תנוחה בכל הנקה וכך ישתנה אזור הלחץ של פה התינוק על הפטמה. בנוסף, פעמים רבות פטמות סדוקות נוצרות כאשר רוחצים את ההילה והפטמה בסבון אשר מסר את שכבת ההגנה של העור ומייבש את הפטמה. ניתן לזרז את ריפוי הפטמות על ידי שימוש במשחה ייעודית לאמהות מניקות, כדוגמת משחת לנסינו (Lansinoh). משחת לנסינו מיוצרת במיוחד עבור אמהות מניקות בתהליך ייחודי ומוגן פטנט. משחת לנסינו מבוססת על לנולין בדרגת ניקיון רפואי הגבוהה ביותר הקיימת בעולם, ללא אף תוסף או חומר משמר ולכן מאושרת ללא צורך בהסרה לפני הנקה. משחת לנסינו הוכחה במחקרים קלינים כמזרזת ריפוי פצעים וסדקים בפטמות באופן משמעותי.

כדי לחלץ את הפטמה ללא כאב בסוף ההנקה הכניסי את אצבעך לזוית פיו של התינוק כדי שיפתח את פיו והוציאי את הפטמה בעדינות.

זכרי: גם אם פטמותייך סדוקות ופצועות ואף מדממות השתדלי להמשיך בהנקה. אם תמשיכי לשנות תנוחות הנקה ותקפידי שתפיסת התינוק תהיה נכונה הפטמות יבריאו במהרה.

אם פטמותייך שקועות ההנקה לעיתים קשה יותר בהתחלה, אך אל תוותרי. בקשי מהאחות שתראה לך תפיסה נכונה של ההילה ואחיזה נוחה של התינוק כדי שתוכלי לכוון את פיו אל הפטמה בקלות. על מנת להקל עוד יותר על התינוק לתפוס את הפטמה את יכולה לעשות פעולות הכנה: בידיים נקיות הבליטי והרפי את הפטמה וחזרי על פעולה זו כמה פעמים. תוכלי לאחר מכן גם לתפוס את הפטמה ולגלגל אותה לצדדים. חזרי גם על פעולה זו מספר פעמים. לעיתים גם גודש החלב מקשה על התינוק לאחוז את הפטמה. מדי פעם מצטבר חלב רב וצריך לבצע סחיטה על ידי לחיצה עדינה על ההילה לפני ההנקה.

 

אך מה עושים אם בכל זאת מתקשה התינוק בתפיסת הפטמה ?

ישנו אביזר עזרה הנקרא פטמת הנקה. זהו אביזר המונח על הפטמה וההילה עצמה ומשמש לתחילת הנקה נוחה. העזרי בו רק רק לדקות הראשונות של ההנקה ולאחר מכן נסי להסיר את פטמת ההנקה ולתת לתינוק לינוק מהפטמה. השתדלי לנסות ולהניק ללא פטמת ההנקה ורק אם כשלו כל נסיונותיך היעזרי בה. גם במקרים כאלו השתמשי בה רק ארבעה ימים לאחר הלידה.

קצת על השד:

בשד קיימות בלוטות המייצרות ואוגרות חלב. כתוצאה מהמנגנון ההורמונלי של הגוף, כמות החלב גוברת ככל שמניקים יותר. הרכב החלב משתנה ומתאים עצמו לצרכיו של התינוק. החלב הראשוני מכיל ריכוז גבוה של נוגדנים העוזרים להגן על התינוק ממחלות ואלרגיות וצבעו שקוף- צהבהב. אט אט הופך החלב לעשיר ושומני יותר. גם במהלך ההנקה עצמה משתנה החלב. תוכלי לראות שבתחילת ההנקה החלב דליל יותר ואט אט מגיע החלב מהבלוטות האחוריות שהוא עשיר יותר. רצוי להניק בין 8-12 פעמים ביום בימים הראשונים לאחר הלידה. אין צורך לחכות לבכי חזק, הניקי בכל עת שהתינוק רעב. בדרך כלל עולה כמות החלב כשלושה ימים לאחר הלידה וההנקה מתייצב לאחר כשבועיים- שלושה.

החלב הראשוני מספק את כל צרכיו של התינוק ואין כל צורך בתוספי תזונה אחרים (אלא אם הורה הרופא על כך). בנוסף לא כדאי לתת מוצץ לתינוק, לפחות עד המתייצבת ההנקה. 

 

בחזרה לעבודה:

לאחר חופשת הלידה וחזרתך לעבודה תוכלי לבחור אם להפסיק את ההנקה או להמשיכה. במידה ובחרת להמשיך בהנקה דאגי לתנאים בעבודה שיאפשרו לך לשאוב חלב ולאחסנו בקירור.

טיפ: כאשר מרגילים את התינוק לאכול מבקבוק כדאי לתת לבן הזוג או כל אדם השותף בהאכלתו להאכיל אותו מבקבוק, כך ידע התינוק שאת המניקה ומישהו אחר מאכילו מהבקבוק.

תוכלי לשאוב את החלב בידיים או להיעזר במשאבת חלב. ישנם סוגים רבים של משאבות חלב: ידניות, חשמליות, על בטריות וניתן אף לשכור משאבת חלב. הדבר החשוב ביותר הוא להקפיד על נקיון וסטרליזציה של חלקי המשאבה והקפדה על רחיצת ידיים לפני תחילת כל שאיבה.

כדי לעזור לזרימת החלב השתדלי להחליף בין שני השדיים כל כמה דקות ושאבי כמה שנדרש. כדי להקל על עצמך שבי בנוחות על הכיסא בעל תמיכה לגב.

אחסני את החלב בשקיות סטריליות המתאימות לאחסון חלב אם או ישירות בבקבוק לתינוק. חשוב לסמן על הבקבוקים או השקיות את תאריך השאיבה.

 

לקראת הסוף:

כאשר מחליטים להתחיל בתהליך הגמילה מהנקה עדיף לעשות זאת באופן הדרגתי, במשך שבוע לפחות. בהתחלה האכילי את התינוק בתחליפי חלב במקום ההנקות הפחות חשובות. אט אט התחילי להאכילו מבקבוק כל האכלה שניה וכך בהדרגה עברי להאכלה תמידית מבקבוק.

במידה ואינך יכולה להניק או שבחרת לא להניק תוכלי להאכיל את התינוק בתחליפי החלב הרבים המצויים כיום. התינוק מקבל ת כל המרכיבים התזונתיים שלו מתחליפי החלב לכן אין צורך בתוספי מזון עד גיל חצי שנה.

 

טיפים להאכלה מבקבוק:

אל תקפידי על לוח זמני האכלה אלא האכילי את התינוק על פי דרישתו.

אל תעירי את התינוק משינה כדי להאכילו אם אין הוראה רפואית לכך.

החזיקי את התינוק שכוב בזרועותייך בזמן ההאכלה כדי שיחוש את הקשר והמגע הנוצר ביניכם בזמן ההאכלה.

ניתן להכין את כמות האוכל היומית פעם אחת ביום, לאחסנה בבקבוקים נקיים ולשמור במקרר.

הרתיחי את המים אך רק כאשר הם פושרים ניתן להוסיף את האבקה על פי הכמות הדרושה.

חשוב:

אסור להתשמש בתחליף החלב שחומם כבר.

אסור לשמור את המזון במקרר יותר מ-24 שעות.

 

 כמות המזון תלויה במשקל התינוק ובגילו. תכולי לקבל תדרוך לגבי ההאכלה מהאחות בבית החולים ומהצוות בטיפת חלב או מרפאות המשפחה. תינוקות במשקל תקין עולים באיטיות בכמות המזון והחל מהשבוע השני אוכלים כבר כ100-120 גרם בארוחה.

 

לסיכומו של עניין

יתרונות ההנקה:

-חיזוק הקשר בין האם לתינוק

-חלב אם מספק את כל צרכיו של התינוק

-בחלב אם קיימים מרכיבים ייחודים המאפשרים גדילה והתפתחות אופטימליים

- חלב אם תמיד זמין ואינו כרוך בהוצאה כספית

-חלב אם מתעכל בקלות בגוף התינוק

-חלב אם מכיל נוגדנים המגנים עליו מפני מחלות ואלריות שונות, ביניהן: זיהומי מעיים, דלקות בדרכי הנשימה, דלקות אוזניים.

- חלב אם מסייע לעלייה מאוזנת של תינוקך במשקל, מפחית את הסיכון להשמנת יתר בעתיד ומקטין את הסיכון לסכרת נעורים.

-עוזרת לך להוריד במשקל עודף לאחר הלידה

- מקטינה את סיכוייך לחלות בסרטן השחלות והשד ובאוסטיאופורוזיס בגיל המעבר

-מפחיתה את הסיכון למוות בעריסה