הנקה נכונה כבר מההתחלה

בין אם את אמא טריה או כבר אמא מנוסה כדאי להיות מוכנה כמה שיותר למצב החדש. כל תינוק שונה מתינוק אחר ולעיתים דברים לא מסתדרים כפי שציפינו. מידע, תמיכה והכנה יעזרו לתהליך ההנקה ולבטחונך האישי. הנה כמה דברים שלא ידעת שיקלו עליך ועל התינוק הטרי.

 

הנקה בסמוך ללידה:

תינוקות רבים מתחילים לינוק מיד לאחר הלידה. עם זאת ישנם תינוקות שיהיו מוכנים לינוק רק כשעה או יותר אחרי הלידה, לכן רצוי להשאיר את התינוק יחד איתך כמה שיותר. התעקשי על כך שתישארי עם התינוק זמן רב ככל האפשר, אלא אם כן נחוצה ההפרדה בשל סיבות רפואיות. מחקרים רבים מראים כי בעיות הנוטות לצוץ בסמוך ללידה מופחתות כאשר האם מניקה בחדר הלידה.

 תינוקות הנמצאים בתינוקיה בוכים יותר, דבר המוביל לירידה גדולה יותר במשקל מאשר תינוקות הנמצאים עם האם בחדר הלידה. כככל שתימצאי זמן רב יותר עם תינוקך תלמדי לזהות סימני רעב עוד לפני הבכי, בנוסף לכך שתתרמי למנגנון ייצור החלב שלך.

חשוב לציין  שאם את חשה בבעיה מסויימת בהנקה, כגון פטמות כואבות, פטמות סדוקות, כאבים בהנקה, קושי של התינוק לינוק ועוד, כדאי ומומלץ לגשת ליועצת הנקה מוסמכת לפני שהבעיה תושרש ותחמיר. יועצת ההנקה תספק לך מידע שימושי  שיעזור להקל על הקשיים בהם את נתקלת. בנוסף לכך ישנן סדנאות הכנה להנקה המעניקות מידע רב, טיפים מועילים, תשובות לשאלות ועזרה בייעול התהליך כולו. העזרי גם בספרי הנקה, מידע מהאינטרנט ויועצות טיפת חלב.

 

תזונה בתקופת ההנקה:

הקפידי על תזונה נכונה לכל אורך תקופת ההנקה. רצוי לתת לתינוקך את כל רכיבי המזון לו הוא זקוק ודבר זה מתחיל בתזונה שלך. הרכב החלב הוא דבר משתנה ולכן חשוב להקפיד על תפריט מבוקר המורכב מכל אבות המזון והמכיל ויטמינים רבים. חשוב להכניס לתפריט הרבה מוצרי חלב (כ-3 ביום) וירקות עשירים בסידן. הקפידי לאכול לשלב דגים, אגוזי מלך וזרעי פשתן בתזונה השבועית שלך. אלו מכילים אומגה 3 החיונית להתפתחות מתינוק ואשר עוברת דרך החלב. זכרי- כל מה שאת אוכלת גם תינוקך אוכל.

בחצי שנה הראשונה להנקה מומלצת תוספת של כ-500 קק"ל אנרגיה ליום. זאת משום שההנקה אינטנסיבית מאוד. לאחר תקופה זו ייצור החלב ותדירות ההנקה יורדים (התינוק כבר לא מסתמך רק על ההנקה אלא אוכל גם מזון מוצק) ובהתאם יורדת גם האנרגיה שאת מוציאה. עם זאת חשוב לא לעשות דיאטה קיצונית כי זה יפגע בהרכב החלב.                                                                                                                                                               

 

מספר טיפים חשובים על הנקה בבית ובכלל על החיים עם התינוק החדש:

  • הקפדה על נוחות תוך כדי הנקה היא דבר החשוב גם לך וגם לתינוק. הקפידי לשבת בנוח במקום בעל משענת נוחה לגב כאשר רגלייך מגיעות בנוחות לרצפה.
  • חסכי מעצמך כאבי גב בכך שתביאי את התינוק אל השד במקום להתכופף אליו.
  • כדי שלא תרגישי חסרת מנוחה במהלך ההנקה בשל רעב או צמא את יכולה להניח לידך מים ואוכל שתוכלי לאכול בקלות עם יד אחת.
  • חשוב שתנצלי כל רגע מנוחה שיש לך לשינה. עייפות גורמת לייצור חלב מופחת. בין ההנקה לבין החתלה, האכלה, ניקיון וכו' לא נשאר זמן רב לישון ולכן כדאי שברגע שהוא נרדם- לכי לישון גם את.
  • הקפידי לשתות הרבה- 2-3 ליטרים ביום ובמזג אויר חם אף יותר מזה.
  • הדרך הטובה ביותר לבסס את ההנקה היא לא להגבילה- הניקי כמה שהתינוק דורש וללא הגבלה בזמנים או בכמות.
  • עדיף לשמור בקבוקים ומוצצים לתקופה שלאחר שההנקה מתבססת.
  • השתדלי לדחות ביקורי מזל טוב לתקופה שלאחר ההסתגלות למצב החדש ולאחר שתרגישי שאת מוכנה לארח ללא לחץ ומתח.
  • היעזרי באנשים הקרובים לך בכל דבר שאת זקוקה לו ואם הדבר לא אפשרי אפילו שקלי עזרה בתשלום. אמנם את האדם היחיד שיכול להניק אך את לא האדם היחיד שיכול לבשל ולנקות את הבית...

זכרי: הנקה היא יכולת נרכשת. גם את וגם תינוקך זקוקים לזמן להסתגל ולהבין אחד את השני.  מנגנון ההנקה בנוי כך שככל שתניקי יותר כך יגדל ייצור החלב, לכן אל תאיצי בעצמך או בתינוקך. הנקה היא פעולה הדדית ואם את תרגישי רגועה ובטוחה בעצמך, כך גם תשרי על תינוקך ביטחון ורוגע.