כיצד לגמול את הפעוט מהנקה ממושכת?

גמילה מהנקה ממושכת אצל פעוטות עשויה להיות תהליך קשה ומייגע. הנקה היא קשר מאוד אינטימי בין אמא לילד והגמילה לרוב קשה לשניהם כאחד. אמנם להנקה ערך תזונתי רב, אך בשלב מסוים הפעוט כבר מקבל את צרכיו התזונתיים ממזון מוצק והההנקה הופכת בעיקר לדבר רגשי. הנה כמה הנחיות כיצד להתחיל בתהליך ולהתמודד עם הבעיות העולות במהלכו.

 

שיתוף הפעוט

הסבירי לפעוט מדוע חשוב כעת להפסיק לינוק. פעוט מגיל שנה עד שנה וחצי מתחיל להבין מילים ומשפטים לכן חשוב לשתף אותו בהחלטה. כך יבין מדוע אינו יכול לינוק יותר ולא יווצר אצלו בלבול. הכיני אותו מבעוד מועד לרגע בו ההנקה תיפסק כדי לא ליצור הפתעה וחוסר הבנה מצידו, או חלילה מסר של דחייה.

טיפ:קחי בובה אהובה על הפעוט והראי לו שגם היא מפסיקה לינוק. הפעוט יראה שהבובה נגמלת יחד איתו דבר שיעזור לו להבין את המסר ולא לחוש לבד במערכה.

 

 גמילה הדרגתית

 חשוב לא לגמול את הפעוט בבת אחת. הפסקת ההנקה לחלוטין ביום אחד עלול להזיק גם לך וגם לפעוט ולהוביל לגודש וכאבים בשדיים יחד עם ירידת הורמונים קיצונית, בנוסף לפגיעה רגשית אצל הפעוט.

טיפ:נסי להימנע משימוש במשאבות חלב במידה ונוצר גודש בשדיים. הגוף עלול לחשוב שההנקה עדיין נמשכת ולהמשיך ולייצר חלב. מקלחות חמות לרוב עוזרות להקל על הגודש ובנוסף נסי לסחוט את השד בעדינות.

רצוי להתחיל בגמילה על ידי ויתור על הנקה אחת ביום ולאט לאט לוותר על עוד ועוד הנקות. כך עם הזמן הפעוט מתרגל ובשלב הסופי הורידי את ההנקה המשמעותית ביותר עבורו- כשהוא עייף או חוזר מהגן וכו'.       דרך נוספת היא שלב טרום גמילה: שלב זה מראה לפעוט שיש לו שליטה מסויימת על התהליך והוא יכול להתכונן נפשית לסופו. ספרי במהלך ההנקה עד מספר מסוים והסבירי לו שההנקה תסתיים בתום הספירה. לאט לאט הורידי את המספר עד להנקה מאוד קצרה ולאחר מכן פשוט הפסיקי.

 

להיות עקבית

הקפידי על כך שלא תציעי הנקה. אם רגע אחד תמנעי הנקה וברגע שני תציעי הנקה תצרי בלבול וחוסר הבנה. פעוטות בודקים גבולות ללא הרף ולכן גם בהנקה, כמו בכל דבר אחר, חשוב להיות עקביים.  

 

הנקה אינה פתרון לבעיות

גם אם הפעוט בוכה חשוב לא להציע הנקה כפתרון לבעיה אלא לנסות להסיח את דעתו. נסי להציע לשחק במשחק שהוא אוהב, לראות קלטת או כל דבר אחר שיכול לדחות את מועד ההנקה כמה שאפשר. אם בכל פעם שהוא יבכה תציעי לו לינוק הוא ילמד שבכי היא דרך מצויינת כדי להשיג את רצונו.                                                 דרך נוספת למניעת הנקה היא הסחת דעתו על ידי מגע. הרימי אותו או חבקי ונשקי אותו וכך ילמד להרגיש קשר אלייך בדרך אחרת. ניתן אף ליצור טקס חדש השמור למקרים כאלו- נשיקה או חיבוק מיוחד. כך ילמד שאת מעניקה לו קרבה בדרך שונה ויתמלא צורכו להנקה. גמילה מהנקה עשויה להיות טראומטית עבור פעוטות לכן חשוב להראות שיש דרכים אחרות ליצור מגע ולהביע אהבה.

 

המעבר לבקבוק

 ישנם פעוטות שלא יסכימו כלל לאכול מהבקבוק. נסי להאכיל אותו מכוס או מכפית או אפילו להחליף את פטמת הבקבוק. יכול להיות שפשוט הפטמה אינה נוחה לו ולכן הוא לא מסכים לאכול.                            לעיתים לאחר הגמילה הפעוט לפתע מתנגד לבקבוק ודורש את השד. במקרים כאלה אל תוותרי והמשיכי להציע לו את הבקבוק. אפשר גם לתת לו לבחור לבד את הבקבוק בחנות וכך לגרום לו להרגיש שייכות אליו.

 

חשוב לזכור שגמילה מהנקה היא החלטה שלך ואל תצפי מהפעוט שיפסיק לינוק מיוזמתו. המשיכי והתמידי בתהליך גם אם מתעוררים קשיים לא צפויים וראי בזה כמבחן הראשון של הפעוט לבדוק את תגובותייך ואת הגבולות שאת מציבה לו.

 

בהצלחה!