מה לצפות כאם מניקה

כל תינוק שונה ומיוחד וכל ניסיון של אם עם תינוקה הוא ייחודי. יחד עם זאת, קיימות כמה תבניות ההאכלה שעשויות לעזור לך לדעת למה לצפות, להכיר את טווחי הנורמה וכן לדעת מתי רצוי לפנות לסיוע ו/או תמיכה מקצועית.

תינוקות שניזונים מחלב אם - אוכלים בתדירות  גבוהה

יש להניח כי תינוקך יתעורר להנקה כל שעה עד שלוש שעות בממוצע, כלומר יאכל לפחות בין 8 ל-12 שעות ביום. האכלה מודדים מתחילת האכלה אחת ועד לתחילת ההאכלה הבאה. לאחר שתינוקך יסיים לאכול, יש להניח כי ירצה לאכול שוב תוך שעתיים.

אמהות טריות רבות לא מצפות לתדירות הגבוהה והרגילה של ההאכלות. פעמים רבות, הן מניחות שאינן מייצרות מספיק חלב. הרבה אמהות טריות מרגישות שכל מה שהן עושות מבוקר עד ערב זה להניק. חשוב להדגיש שההנקה לא נשארת בתדירות זו. רוב התינוקות רוכשות ניסיון בהנקה וההנקה הופכת יעילה יותר.

 

רצוי לא לשים לב יותר מדי לשעון. לחלופין, עדיף לשים לב לסימנים שהתינוק נותן לגבי רצונו לאכול. גם אם תינוקך אכל לפני שעה ומגלה סימני רעב – הציעי לו הנקה שוב. האכלה בתדירות גבוהה בשבועות הראשונים חשובה להתאמת תפוקת החלב שלך לדרישות התינוק. עיקרון זה ידוע כ"הנקה לפי ביקוש והיצע ". זכרי ששד ריק מחלב מייצר חלב נוסף, לכן חשוב להקפיד על הנקה תכופה כדי להביא להמשכיות בהנקה.

גופך עובר שינויים

גופך חווה הרבה בשלב זה ושדייך ממשיכים לייצר חלב, ייתכן ואת מרגישה שהם משתנים כל העת. בחודשים הראשונים של ההנקה ייתכן ותחווי הפרשה מוגברת של חלב. רפידות הנקה כדוגמת רפידות ההנקה של לנסינו עוזרות למניעת נזילות מביכות. ייתכן ותחווי גודש, נפיחות, רגישות ואפילו סדקים וכאבים באזור החזה והפטמות. במקרה כזה, ניתן למרוח משחת לנסינו (Lansinoh HPA Lanolin) לפי הצורך. משחת לנסינו נועדה לטפל בפטמות סדוקות וכואבות בזמן ההנקה. משחת לנסינו מזרזת את הריפוי של הרקמה לצד הקלת הכאב הנלווה. אין צורך להסיר משחת לנסינו לפני ההנקה. 

 

גודש בשד הינו מצב זמני שמתחיל לרוב סביב היום השלישי לאחר הלידה. הנקות תכופות בתקופה זו הן אחת הדרכים המומלצות כדי להפחית את הגודש. לעיתים קרובות קשה להניק כשיש גודש, זאת משום שהתינוק מתקשה להתחבר במצב זה. אל תתני למצב זה להניע אותך מלהמשיך להניק. אם הגודש מקשה על תפיסת התינוק ואת חווה פטמות שטוחות בעקבות כך, את יכולה לנסות את מסייע התפיסה של לנסינו. מסייע התפיסה הינו אביזר פשוט שעוזר למשוך את הפטמה החוצה בצורה עדינה ובכך מקל על התינוק להתחבר ולבסס תפיסה טובה. הפטמה צריכה לגעת בחך העליון של התינוק כדי לעורר ולהמריץ את התינוק להתחבר, למצוץ ולבלוע.

המלצות נוספות להקלה על גודש בשד:

  • מקלחות חמות לריכוך את האיזור
  • שאבי מעט חלב – בצורה ידנית או בעזרת משאבה
  • הניחי קרחון/קומפרס קפוא על השד לאחר ההנקה כדי להפחית את הנפיחות ולהקל על הכאב. 

מה שנכנס חייב לצאת

יהיו ימים בהם בוודאי תתהי האם תינוקך מקבל מספיק חלב. ייתכן ואנשים יעירו לך כשתינוקך בוכה או עצבני שהוא רעב. חשוב שתדעי שעצבנות ו/או בכי לאו דווקא מעידים על רעב. אומנם לא ניתן לדעת בדיוק כמה מיליגרמים של חלב תינוקך מקבל בכל הנקה, אבל תינוק אשר עולה במשקל ומגלה ערנות הוא איתות טוב לכך שהוא מקבל מספיק חלב. 

 

דרך נוספת לדעת האם תינוקך מקבל מספיק חלב הוא לבדוק את החיתול של התינוק. חיתול רטוב מעיד על כך שהתינוק מקבל מספיק נוזלים וחיתול המכיל יציאות הוא סימן בדרך כלל למספיק קלוריות שמקבל התינוק. כדאי להכיר כיצד מרגיש חיתול יבש לעומת חיתול רטוב ולח (במיוחד כשמדובר בחיתולים בעלי יכולת ספיגה גבוהה). אל תיבהלי מהמראה של חיתול של תינוקך. לאחר יום 4 הציפייה היא לראות 4 יציאות ביום ו 4 חיתולים רטובים ביום. לאחר יום 6 הציפייה היא לפחות ל 4 יציאות ביום ו 6 חיתולים רטובים ביום. אם לתינוקך פחות ממספרים אלה – כדאי להתייעץ עם גורם מוסמך, כגון לרופא ילדים.

 

אם את בכל זאת מודאגת לגבי כמות חלב האם שתינוקך צורך, התייעצי עם רופא ילדים או עם יועצת הנקה מוסמכת (IBCLC) לבדיקת משקל (של התינוק) לפני ואחרי האכלה.