מה צפוי לך כאם מיניקה

מזל טוב! חבילה קטנה של אושר היא דבר מרגש מאוד! אך כפי שאת יודעת, תינוקך אינו מגיע עם "הוראות הפעלה", ומכיוון שכל תינוק הוא ייחודי, דרוש זמן כדי להכיר את אישיותו. אנחנו כאן כדי לעזור בתשובות לשאלות הנפוצות ביותר.

באיזו תכיפות התינוק צריך לאכול?

תינוקות יונקים שרק נולדו יונקים לעתים תכופות, אבל רק בהתחלה. בממוצע, תינוק יונק מתעורר כדי לינוק כל שעה עד שלוש שעות, וזה אומר לפחות 8-12 פעמים ביממה. לכן עליך להיות מוכנה לתכיפות הנקות כזו, אבל דעי שזה לא יימשך לנצח. המון דברים קורים מיד אחרי הלידה, ולכן יש אמהות שמעדיפות לנהל רישום מסודר של ההנקות.

כמה זמן התינוק צריך לינוק?

החדשות הטובות הן שאין צורך להביט בשעון - רק בתינוק. חפשי סימני רעב, כמו כשהתינוק מוצץ את אצבעותיו, משמיע קולות מציצה בשפתיו, או "נובר" סביבו בחיפוש אחרי משהו להתחבר אליו. בכי הוא סימן מאוחר לרעב. קשה מאוד לחבר תינוק בוכה אל השד, לכן כדאי שתלמדי את הסימנים כדי שתוכלי להיענות לצורכי התינוק לפני כן.

אנחנו ממליצים לא לנסות לתזמן את ההנקות אלא להיניק בהתאם לסימני הרעב, וללמוד להבחין שהתינוק נראה שבע ומפסיק לינוק בעצמו. לפעמים תינוקות יונקים זמן מה ואז מפסיקים ונחים מעט. זה נורמלי, וזה לא תמיד אומר שהם מוכנים להפסיק לינוק. הציעי לתינוק שוב את השד כדי לבדוק אם הוא עדיין רוצה לינוק.

לפעמים בימים הראשונים, כשהתינוק עדיין ישנוני מאוד, הוא מגיע לנינוחות ונרדם זמן קצר אחרי תחילת ההנקה. האחראי לכך הוא האוקסיטוצין, ההורמון המפעיל את רפלקס שחרור החלב ומעניק לך ולתינוקך את אותה תחושת הרפיה נפלאה. אם התינוק נרדם, העירי אותו בעדינות והמשיכי להיניק. לפעמים ניתוק התינוק מהשד והרמתו להוצאת אוויר ואז החזרתו אל השד יכולים להעיר אותו מחדש. את יכולה גם להפשיט כמה פריטי ביגוד כדי שהתינוק לא יחוש חמים ונוח מדי. 

כמה זמן צריך לחלוף בין ההנקות?

את זמני ההנקה יש למדוד מתחילת ההנקה ועד לתחילת ההנקה הבאה. לדוגמה, אם התחלת להיניק בשעה 3:30, תינוקך יהיה כנראה מוכן להנקה הבאה בין השעות 4:30-6:30.

יחד עם זאת, כדאי לא להתמקד רק בשעון. עדיף לפעול על פי הסימנים שתינוקך מראה. אם התינוק ינק לפני שעה והוא מראה שוב סימני רעב, היעני לו בהצעת השד. אם התינוק רגוע ונינוח, חכי עד שיתחיל להראות סימני רעב, אך לא יותר משלוש שעות.

האם עלי להחליף בין השדיים בזמן ההנקה?

הנקה משד אחד היא בסדר גמור, בעיקר כי כדאי שהתינוק יקבל גם את החלב האחורי, שמגיע אל השד בסוף ההנקה ותכולת השומן שלו גבוהה יותר.

יחד עם זאת, בימים הראשונים ועד להתבססות ההנקה רצוי להציע בכל פעם את שני השדיים כדי להעניק להם גירוי מרבי לייצור החלב והגדלת התפוקה.

אם התינוק עדיין יונק, אין צורך להפסיק ולהחליף שד. אבל אם נראה שהתינוק עדיין רעב אחרי יניקה משד אחד, הציעי את השד השני והיניקי עד שובע. אם לא החלפת שד, זכרי להתחיל את ההנקה הבאה בשד המלא.

בימים הראשונים, יש אמהות שמצמידות סיכת בטחון לרצועת החזיה או מנהלות רישום כדי להזכיר להן באיזה שד להתחיל את ההנקה הבאה.

אני מרגישה שכל מה שאני עושה זה להיניק - מתי זה משתנה?

זוהי תחושה נפוצה בקרב אמהות מיניקות חדשות, ואת אינך לבד בהרגשתך. לוח הזמנים הזה ישתנה ככל שתינוקך גדל ויונק ביתר יעילות. וככל שקיבת התינוק גדֵלה, כך הוא יכול לקבל כמויות חלב גדולות יותר, וכך לפתוח רווחים גדולים יותר בין ההנקות.

האם יהיה לי מספיק חלב?

אמהות חדשות רבות חרדות למחשבה ש"החלב ייגמר" כי התינוקות שלהן רוצים לינוק בתכיפות כה גבוהה. אל חשש - גופך מסוגל לדברים מדהימים!
הנקה תכופה במהלך השבועות הראשונים היא הדרך העיקרית שבה תפוקת החלב שלך מתאימה את עצמה לצורכי התינוק. עקרון זה ידוע בשם "חוק ההיצע והביקוש בהנקה". התרוקנות השדיים בעת ההנקה מאותתת לגופך לייצר עוד חלב, לכן חשוב מאוד להמשיך להיניק לפחות 8-12 פעמים ביום ובלילה. אבל חשוב גם להשגיח על סימני הרעב - גם אם תינוקך כבר ינק 12 פעמים והוא עדיין נראה רעב, הציעי את השד. ייתכן שהוא עובר קפיצת גדילה וזו דרכו לעזור לך להגביר את תפוקת החלב.

השדיים שלי דולפים כמו ברז מקולקל! מה אפשר לעשות?

ככל שהשדיים ממשיכים לייצר חלב, מתחוללים בהם שינויים מתמידים, לפעמים מדי שעה. בחודשי ההנקה הראשונים ייתכן שתחווי דליפות, בזמן שגופך מנסה להחליט כמה חלב לייצר. אף שהתופעה נורמלית לגמרי, זה יכול להיות מביך. רפידות הנקה, כגון  Lansinoh Disposable Nursing Pads, יעזרו לך למנוע את דליפת החלב דרך הבגדים.

מה עושים נגד פטמות כואבות?

תינוקך לומד לינוק ביעילות והוא יונק הרבה, שזה מעולה. אבל הפטמות עלולות לסבול, ולפעמים הן כאובות וסדוקות. כדי להרגיע את הכאב ולהגן על הפטמות אפשר למרוח Lansinoh® HPA® Lanolin או להשתמש ברפידות מסוג  Soothies® by Lansinoh® Gel Pads 
זכרי כי אי נוחות זמנית היא נורמלית, אבל כאב ונזק מתמשך לפטמות מעיד שהתחברות התינוק לשד אינה מיטבית. התינוק אינו מקבל את כל החלב הזמין, אין ריקון יעיל של השדיים, וכתוצאה מכך, במשך הזמן תפוקת החלב יורדת. נסי לשנות תנוחות והקפידי תמיד על מיקום נכון של הפטמה בעומק תקרת הפה של תינוקך כדי למנוע לחץ על הפטמה בעת היניקה. תוכלי להיעזר ביועצת הנקה להבטחת התחברות טובה וזיהוי סימנים ליניקה יעילה.

הצילו - התינוק שלי מתקשה להתחבר לשדיים הנפוחים שלי!

בערך ביום השלישי אחרי הלידה, נאדיות החלב מתמלאות ונוצרת תחושת "מלאוּת" בשדיים. לפעמים התהליך מהיר מאוד והשדיים עלולים להתנפח ולהתקשות (מצב שכיח המכונה "גודש") בזמן שהחלב הראשון, הקולוסטרום, מתחלף בכמויות הולכות וגדלות של חלב בשל. הדרך הטובה ביותר למנוע היווצרות גודש היא הנקה תכופה לריקון יעיל של השדיים. החדשות הטובות הן שגודש הוא מצב זמני. הנקה תכופה במהלך תקופה זו היא הדרך הטובה ביותר להקלה, אך היא עלולה להיות בעייתית מפני שהתינוק מתקשה להתחבר כראוי לשד גדוש ונפוח.

אל ייאוש! הפטמה שלך אמורה לגעת בתקרת הפה של תינוקך כדי לגרות אותו להתחבר לשד, למצוץ אותו ולבלוע. אם הפטמה שלך שטוחה עקב גודש, נסי להשתמש בהופך הפטמות Lansinoh® LatchAssist. כלי פשוט זה עוזר לפטמה שלך "להזדקר" באופן זמני, כך שקל יותר לתינוק להשיג חיבור טוב.

דברים נוספים שכדאי לנסות:

  • מקלחות חמות עוזרות לריכוך השדיים.
  • סחטי מעט חלב ביד או במשאבה. סחטי רק עד להתרככות השד כך שהתינוק יוכל להתחבר.
  • או השתמשי בקומפרסים קרים אחרי ההנקה כדי להוריד נפיחות ולהקל על הכאב. נסי אתLansinoh® THERA°PEARL® 3-in-1 Breast Therapy, קומפרסים קרים לשימוש חוזר המקלים על הכאב והנפיחות שמתלווים לגודש. לקומפרסים עיצוב ייחודי המתאים את עצמו לשדייך. הם יכולים לשמש כקומפרסים קרים או חמים לסירוגין כדי לעזור לשחרור החלב בשאיבה ולבעיות הנקה נפוצות נוספות.

אני לא יודעת כמה התינוק שלי שותה - איך אדע אם הוא מקבל מספיק?

למרבה הצער, אין לנו סימון כמויות על השדיים! אבל יש דרכים אחרות לקבוע אם התינוק מקבל מספיק חלב. עליה מתמדת במשקל וערנות התינוק הן סימנים ברורים, אבל הדרך הטובה ביותר לראות ש"מה שנכנס גם יוצא" היא לבדוק את החיתולים (ראי בשאלה הבאה).

אנשים שלא מבינים בהנקה אולי יגידו לך שהתינוק שלך חסר מנוחה או בוכה כי הוא רעב, וזה גורם לחרדה אצל אמהות מיניקות חדשות. אל תאמיני למיתוס הזה! עצבנות או בכי אינם מעידים דווקא על רעב. תמיד נכון להציע את השד בכל מצב כדי להקל על תינוק חסר מנוחה, אבל צריך להבין שלפעמים התינוק פשוט חסר מנוחה.

מה אני אמורה לראות בחיתולים?

מי היה מעלה בדעתו לבחון חיתולים באופן כה מעמיק! אבל בדיקת החיתולים היא דרך מצוינת לקבוע אם תינוקך מקבל מספיק חלב ומוזן כראוי. חיתולים רטובים מעידים על משק מים (הידרציה) תקין, וחיתולים צואים מעידים על ערך קלורי מספק.

החיתולים כיום מצטיינים בכושר ספיגה גבוה וקשה לדעת מתי הם רטובים, לכן כדאי ללמוד לזהות את התחושה של חיתול יבש ורטוב. אפשר גם לקרוע את החיתול ולבדוק את תוכנו - חומר המילוי שהתינוק מרטיב מתגבש לגוש כשהחיתול סופג את הנוזלים.

אל תיבהלי ממראה הצואה של תינוקך, כי הוא משתנה מאוד במהלך הימים הראשונים. בהתחלה הצואה יוצאת שחורה במרקם דמוי זפת, ואז הגוון הופך ירוק, ולבסוף צהוב, גרעיני ודייסתי או משחתי במרקמו. אחרי היום הרביעי נרצה לראות ארבעה חיתולים צואים וארבעה חיתולים רטובים משתן ביום. אחרי היום השישי נרצה לראות לפחות ארבעה חיתולים צואים וששה חיתולים רטובים.

בדומה למעקב אחרי זמני ההנקות, תוכלי להיעזר ברישום מספר החיתולים הרטובים והצואים. אם תינוקך מייצר פחות מזה, צרי קשר עם רופאת הילדים.

מה אפשר לעשות כדי להרגיש בטוחה יותר?

חוות דעת נוספת - ובמיוחד מעקב אחר משקל התינוק - יכולה לעזור לך לחוש בטוחה יותר בהנקה. אם את מרגישה צורך להתייעץ, פני לרופאת הילדים או ליועצת הנקה מוסמכת (IBCLC) כדי לבצע שקילות מבחן לפני ואחרי ההנקה.