גודש בשד בהנקה

לרכישת פניני חום קור »

כאם טרייה את בוודאי מודעת לאתגרי ההנקה. אחד האתגרים הנפוצים הוא ההתמודדות עם מצב של גודש בחזה במצב של הנקה. כמו כל דבר בחיים, ברגע שמבינים ומודעים לאתגר – קל יותר להתמודד איתו. 

קיבצנו עבורך מידע שימושי וטיפים כיצד להתמודד עם מצב של גודש, ומה כדאי לך לדעת על מנת למנוע מצב קשה יותר של היווצרות דלקת ברקמת השד.  

מה זה גודש בהנקה?

מצב של גודש בהנקה הוא כאשר השד מלא בחלב ומלווה בכאבים. מצב זה קורה בדרך כלל כאשר היצע החלב גדול מהביקוש, כלומר כאשר נוצר יותר חלב ממה שהתינוק היונק זקוק לו.  גודש יכול להיווצר החל מהשלב בו מתמלא השד בחלב אחרי הלידה (לרוב זה 48-24 שעות אחרי הלידה), ויכול לקרות בכל תקופת ההנקה בגלל דילוג על הנקות. ישנם מקרים של גודש חלקי כתוצאה מחסימה בתעלות החלב.

מהם הסימפטומים של גודש בהנקה?

בזמן גודש בהנקה השד כולו קשה, מתוח, כבד וכואב. לעיתים במצב של גודש קשה יותר לתינוק לינוק, מכיוון שקשה לו במצב כזה להשיג תפיסה טובה (Latch on). 

איך אדע אם יש לי דלקת בשד בהנקה (מסטיטיס)?

דלקת בשד בהנקה עלולה לקרות כאשר לא מטפלים בגודש ו/או כאשר תעלות החלב חסומות. מצב כזה מלווה לרוב בכאבים חזקים יחסית, כאבים יותר חזקים ממצב של גודש והשד יהיה אדום וחם. פעמים רבות, מצב של דלקת ברקמת השד מלווה בתחושה כללית של שפעת וחום גוף גבוה.

הסכנה במצב של גודש ובמיוחד במצב של דלקת ברקמת השד, מעבר לסכנה לאם, היא בכך שמצב כזה מקשה על התינוק להיצמד לשד כראוי וקשה יותר לתינוק לינוק. 

כתוצאה מכך ייתכן ש:

- התינוק לא יקבל מספיק חלב. 

- השדיים שלך לא יתרוקנו כראוי.

- עלולים להיווצר פצעים וסדקים בפטמות, דבר שמקשה על ההנקה וזה עלול להחמיר עוד יותר את הגודש.

מה ניתן לעשות במצב של גודש בהנקה, תעלות חלב חסומות או דלקת ברקמת השד?

בכל מצב של קושי בהנקה ו/או כאשר ההנקה מלווה בכאבים עם חשש למצב של גודש, תעלות חלב חסומות או דלקת ברקמת השד – מומלץ לפנות לגורם רפואי מוסמך, כגון יועצת הנקה מוסמכת. בנוסף, ניתן להשתמש בפניני חום-קור של לנסינו במצב קר על מנת להקל על הכאבים הנלווים. 

ניתן להשתמש בפניני חום-קור של לנסינו במצב חם לפני או תוך כדי ההנקה ו/או שאיבה על מנת לעודד שחרור החלב1 (milk let down), ובמצבים של תעלות חלב חסומות כדי להקל ולסייע בשחרור החסימה. 

לרכישה עכשיו »

דברים נוספים שניתן לנסות:

נסי לשאוב קצת חלב באמצעות עיסוי ידני או משאבת חלב לפני כל הנקה – רק כדי להוציא מספיק חלב כדי לרכך את השד כך שהתינוק יצליח להיצמד כראוי.

נסי להגביר את התדירות של ההנקות ובכך לעזור לרוקן יותר את החלב, דבר שיקל על הגודש.

ניתן ליטול משככי כאבים ונוגדי דלקת, אולם רק בהמלצת גורם רפואי מוסמך!

גם מקלחת חמה יכולה לעזור כדי לרכך את השדיים לפני הנקה.

אנו מאחלים לך הרבה בריאות ונחת ושתעברי את כל המכשולים בהצלחה!

מאמינים בך.

בכל מקרה של כאבים חזקים מהרגיל ו/או אם חום גוף עולה, יש לפנות לרופא המטפל.

1Does Warming the Breasts Affect the Amount of Breastmilk Production? Breastfeeding Medicine Volume 7, No. 6, 2012.