התחלת הזנה במוצקים

חלב אם מכיל את כל מה שתינוק צריך עד גיל חצי שנה. האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים (The American Academy of Pediatrics), ארגון הבריאות העולמי ( World Health Organization), משרד הבריאות הישראלי (http://www.health.gov.il/public/baby/feed/BabyFeed2009.pdf ) וגם רשויות בריאות רבים נוספים ממליצים על הזנה בלעדית בחלב אם למשך ששת החודשים הראשונים של חיי התינוק. אולם לאחר חצי שנה מומלץ להתחיל לנסות להאכיל את תינוקך גם באוכל מוצק.

מדוע להתחיל להאכיל את תינוקך במזון מוצק?

משום שמגיע זמן שבו חלב אם כבר אינו מספק את כל צורכי התזונה של התינוק. תינוק יתחיל להזדקק למקורות ברזל נוספים לחלב אם בין גילאי חצי שנה לתשעה חודשים.
משום שתינוקות שלא נחשפו לאוכל מוצק עד גילאי 9 – 12 חודשים ייתכן וגלו קשיים לאחר מכן באכילת מזון מוצק.
משום שאכילת מזון מוצק מהווה סימן דרך בהתפתחות חיי התינוק. בשלב מסויים התינוק ירצה לאכול אוכל מוצק.

מתי כדאי להתחיל באוכל מוצק?

הזמן הכי טוב להתחיל להאכיל את התינוק באוכל מוצק הוא כאשר תינוקך מתחיל להראות עניין בכך, אם כי מרבית המומחים ממליצים על הנקה בלעדית עד גיל חצי שנה והימנעות ממזון מוצק עד גיל ארבעה חודשים. מגיל חצי שנה, חלק מהתינוקות כבר ינסו להגיע ו"לחטוף" את האוכל שבצלחת של ההורה. ייתכן וזה לא הסימן הטוב ביותר למוכנות התינוק כיוון שבגיל זה קרוב לוודאי הוא מנסה לחטוף כל דבר. יש לשים לב ליכולת התינוק לשבת בעצמו ולהפסקת הרפלקס של דחיפת אוכל החוצה מפיו בעזרת הלשון.

לרוב, תינוק שינק יעכל את המזון טוב יותר מתינוק שלא ינק. זאת משום שבחלב אם ישנם אנזימים שעוזרים בעיכול שומנים, חלבונים ועמילן. תינוקות שינקו גם נחשפו למגוון רחב של טעמים מכיוון שטעם של מזונות רבים שאוכלת האם, עוברים לחלב האם. מכאן שתינוקות שינקו פעמים רבות, יסכימו לקבל אוכל מוצק מהר יותר מתינוק שלא ינק.

כיצד כדאי להתחיל עם מזונות מוצקים?

כאשר תינוקך מתחיל לאכול מזונות מוצקים, מומלץ להימנע ממזונות מטובלים, חריפים או מזונות שעלולים לגרום לאלרגיה (חלבון הביצה, תותים). כמו כן, יש לשים לב שהאוכל לא חם מדי. אם למשל התינוק מושיט יד לעבר תפוח האדמה שבצלחת שלך, ודאי שהתפוח אדמה לא חם מדי, מעכי אותו ותני לו לאכול. אין צורך ללכת לפי תוכנית ספציפית או לחשוף את תינוקך רק לסוג אחד של מזון בכל פעם. תינוקות שינקו באופן בלעדי עד חצי שנה, הרבה פעמים נמנעים מלאכול דייסת דגנים. אין טעם להתעקש עם התינוק אם אינו רוצה ואין מקום לדאגה בגלל זה.

נסי להציע לתינוקך מזונות שהוא מתעניין בהם. כדאי לתת לתינוק להנות מהמזון ולא לדאוג על הכמויות המדויקות שהוא אוכל. פעמים רבות המפגש הראשון של התינוק עם אוכל מוצק הוא הזדמנות מצויינת לצילום. הרבה אוכל בסופו של דבר מוצא את עצמו בשיער התינוק או על הרצפה. אין צורך גם לטחון את האוכל אם תינוקך מעל חצי שנה. מעיכה פשוטה עם מזלג לרוב מספיקה.

כדאי להיות רגועים עם התינוק בזמני הארוחות. רצוי להאכיל את התינוק בזמן שגם את אוכלת וככל שהתינוק משתפר ומצליח לשלוט באכילת מוצקים, הציעי לו מגוון רחב יותר של מזונות בכל ארוחה.

מקור הברזל הטוב ביותר לתינוק בן 6 חודשים ומעלה הוא בשר או קיטניות (עדשים לדוגמא הם מקור מצוין לברזל). דייסות דגנים לתינוק מכילות ברזל אך הברזל שבתוכן הוא אינו נספג בגופו של התינוק ואף עלול לגרום לעצירות.

אין סיבה להציג לתינוק ירקות לפני פירות. חלב אם הוא מתוק בהרבה מפירות כך שאין סיבה לחשוש מהמתיקות של הפרי.

כבדו את טעמו והעדפותיו של התינוק. אין מזון מסוים שהינו חיוני לתזונה ובמידה והתינוק אנו אוהב מזון מסוים לא כדאי להכריח. יחד עם זאת ניתן לחזור ולהציע מזונות מסוימים שהתינוק לא אהב, לאחר זמן.

בגיל 9 חודשים לערך, לתינוק מתחילים להיות רצונות משלו והוא מתחיל להפגין עצמאות. התינוק לא תמיד ירצה באופן עצמאי לקחת את הכפית ולאכול באופן עצמאי. כדאי לעודד נטייה זו ואת הלמידה העצמאית לאכול.