מילון לשפת ההנקה

מילון זה למונחי הנקה נפוצים הוא משאב מעולה למקרים שבהם את נתקלת במונחים שאינך מכירה בזמן שאת לומדת להיניק.

גודש (Engorgement) - כמה ימים אחרי הלידה (אחרי תקופת הקולוסטרום), הגוף מייצר את החלב ה"בשל". מכיוון שהשדיים מתמלאים בכמות גדולה של חלב (נגדשים), זה יכול לגרום לאם תחושת אי נוחות. אבל התחושה נעלמת ברגע שהגוף מצליח לווסת את ייצור החלב. גודש יכול להיווצר גם אם התינוק יונק פתאום פחות מן הרגיל (מסיבות שונות), והשדיים עדיין מייצרים יותר חלב לעומת הביקוש המופחת. 

התחבּרות (Latching on) - התחברות מתרחשת כשהתינוק מכניס כראוי את הפטמה והעטרה לפיו כדי להתחיל לינוק. להקפדה על תנוחה נכונה יש חשיבות מכרעת (ראי בהמשך) כי הפטמה צריכה לגעת בתקרת הפה של התינוק כדי לגרות אותו להתחבר, למצוץ ולבלוע.

חזיית הנקה (Nursing bra) - חזיות הנקה נחשבות לאביזר חיוני לאמהות מיניקות, כדי להקל עליהן את ההנקה. חזיות הנקה מצוידות בדרך כלל בפתחים נרכסים לגביעים או שאפשר למשוך אותן לצד אחד כדי להגיש לתינוק את השד מבלי להוריד את החזיה.

חידוש הנקה (Relactation) - מצב שבו האם יכולה לחדש את ההנקה אחרי תקופה של הפסקה בייצור החלב, מבלי ללדת, על-ידי מתן גירוי לפטמות באמצעות משאבה או הנקה. בדרך כלל אמהות מבקשות לחדש את ההנקה אם נאלצו להפסיק להיניק למשך תקופה (למשל מסיבות רפואיות) או כאשר אם שהשתמשה בתמ"ל מחליטה בהמשך שהיא רוצה להיניק. ככל שחלף פחות זמן מאז שהאם הפסיקה להיניק, כך טובים יותר הסיכויים שהיא תצליח לפתח תפוקת חלב מלאה.

חלב אחורי (Hindmilk) - חלב המכיל יותר שומן ומגיע לקדמת השד לקראת סוף ההנקה. התאים שבתוך השדיים (נאדיות) מייצרים חלב כל הזמן. בין ההנקות, החלב נשאר בצינוריות החלב שבתוך השדיים, וכדוריות השומן שבחלב נוטות להיפרד ולהיצמד לדופן הנאדית וזו לזו. כאשר ייצור החלב נמשך בהתמדה, המרכיב המימי של החלב נע לעבר הפטמה, ומותיר את השומן קרוב לחלק האחורי של השד. בהנקה הבאה, התינוק יקבל את קודם את החלב הקדמי, הדל יחסית בשומן, ולקראת סוף ההנקה הוא יקבל את החלב עם תוספת השומן (החלב האחורי). לפעמים אמהות אינן בטוחות שהתינוק מקבל מספיק חלב אחורי, אבל אין סיבה לדאגה. גם אין צורך להתעסק יותר מדי בהבחנה זו - פשוט היניקי את תינוקך לפי דרישה והיי בטוחה שהתינוק מקבל את כל המרכיבים התזונתיים הדרושים לו.

יועצת הנקה מוסמכת (IBCLC) - משאב מצוין לאמהות מיניקות. International Board Certified Lactation Consultants יועצות הנקה מוסמכות הלשכה הבינלאומית מספקות סיוע בכל בעיית הנקה, כולל הקשיים המאתגרים ביותר. הלשכה הבינלאומית להסמכת יועצות הנקה (IBLCE) היא קבוצה בינלאומית המבטיחה רמה מקצועית גבוהה ואחידה בכל רחבי העולם. כדי לזכות בהסמכת הלשכה הבינלאומית להסמכת יועצות הנקה יש לעבור בחינה מקיפה ולצבור שעות רבות של התנסות קלינית בעבודה עם אמהות מיניקות ותינוקות יונקים.

ליפאז (Lipase) - אנזים שמפרק את השומן בחלב-אם. במקרים נדירים, הוא מופיע בחלב בכמויות גדולות ועלול לגרום לחלב לפתח ריח או טעם רע כשמקפיאים אותו.

לנולין (Lanolin) - משחה מצילה שעוזרת לאמהות מיניקות רבות הסובלות מפטמות כאובות וסדוקות. התכשיר מרגיע ומגן, אך הקפידי להשתמש רק בלנולין טהור כדי למנוע התפתחות אלרגיות לרעלים הכלולים בתכשירים שאינם לנולין טהור. משחת Lansinoh® HPA® היא תכשיר הלנולין הבטוח והטהור ביותר בשוק.

עטרה (Areola) - העור הכהה המקיף את הפטמה.

פרולקטין (Prolactin) - הורמון המיוצר בבלטות יותרת המוח ואחראי לייצור החלב בתוך הנאדיות שבשדיים. במהלך ההריון, הפרולקטין גורם לשדיים לגדול, ואחרי הלידה הוא מעורר את ייצור החלב. פרולקטין מיוצר בתגובה לגירוי הפטמות כשהתינוק מוצץ את השד. רמות פרולקטין נמוכות יכולות להשפיע על תפוקת החלב של האם, ובמקרה זה מקובל לרשום תרופות לעידוד ייצור החלב.

קולוסטרום (Colostrum) - בימים הראשונים אחרי הלידה, לפני שהחלב ה"בשל" מגיע, גופך מייצר נוזל עתיר קלוריות וטעון חלבונים נוגדי זיהום. למרות שהשד מפריש רק כמויות זעירות של נוזל סמיך וצהבהב זה, חשיבותו ליילוד עצומה.

רפידות הנקה (Nursing pads/breast pads) - רפידות עגולות קטנות המתאימות להכנסה לחזיה כדי לספוג דליפות חלב ולשמור על העור והבגדים יבשים. לנסינו מייצרת רפידות הנקה חד-פעמיות Lansinoh® Disposable Nursing Pads  ורפידות בד Lansinoh® Ultra Soft Nursing Pads.

רפלקס הנבירה (Rooting reflex) - רפלקס הנבירה/חיפוש פועל כשאת נוגעת עם השד במרכז השפתיים של התינוק או מלטפת את לחיו, מה שגורם לתינוק לפעור את פיו ולהפנות את ראשו לצד אחד כאילו הוא מחפש את השד.

רפלקס שחרור החלב (Let-down/Milk ejection reflex) - תני לו לזרום! זהו התהליך שבו המוח אומר לגוף לייצר חלב ולהנגיש אותו לשד. שחרור החלב מתרחש כאשר פעולת המציצה של התינוק את השד שולחת מסר למוח. המסר מגרה את ההיפותלמוס, אשר בתורו מגרה את בלוטת יותרת המוח. אז משתחררים הורמונים שפועלים על תאים מיוחדים בתוך השד וגורמים להם לייצר את החלב ולשלוח אותו לעבר הפטמה, שם הוא זמין לתינוק.

שאיבה (Pumping) - שיטה להוצאת חלב מהשד באמצעות משאבה חיצונית. בשוק קיימות משאבות חלב ידניות וחשמליות (כגון Lansinoh® Affinity Pro™ Double Electric Breast Pump או מסוג Lansinoh® Manual Breast Pump). השאיבה מאפשרת לאמהות לספק חלב שאוב שהמטפלת תוכל לתת לתינוק בזמן שהן רחוקות ממנו (למשל, בעבודה). במקרים רבים השאיבה משמשת לגירוי ייצור החלב אצל אם שיש לה תפוקת חלב נמוכה, לעידוד התחלת ייצור חלב, או להקלה במצבי גודש. אמהות רבות לפגים חייבות לשאוב חלב כי התינוק קטן מכדי לינוק מהשד.

תנוחה (Positioning) - האופן שבו התינוק מוחזק או מונח בזמן ההנקה. ישנן תנוחות הנקה שונות, ותצטרכי להתנסות בהן כדי להחליט איזו מהן היא היעילה והנוחה ביותר לך ולתינוקך.